Logopeda

Wesoła gimnastyka uszu, buzi i języka ,,Wakacyjne obrazy”

22.06.2020

Zabawa oddechowa  „Wakacyjne marzenia” z wykorzystaniem  metody kinezjologii  edukacyjnej J. Zwoleńskiej.

cele : obniżenie nadmiernego napięcia mięśniowego oraz emocjonalnego  i wzmocnienie równowagi emocjonalnej. Rozluźnienie mięśni oczu i twarzy oraz pogłębienie oddechu. Stymulowanie wizualizacji,  kreatywności i myślenia obrazowego.

Dziecko leży na brzuchu, głowę opiera na dłoniach. Zamyka oczy  i rozluźnia całe ciało a szczególnie twarz. ODDYCHA SPOKOJNIE.

Zapraszamy dziecko do zabawy w marzenia: „Wyobraź sobie wakacje nad wodą. Obserwuj zachód słońca i krążące mewy, płynące żaglówki i łodzie. Na powierzchni wody płyną listki i patyczki. Gdy wrzucasz kamyk do wody, widzisz jak tworzą się na niej coraz większe kręgi. Kiedy teraz masz zamknięte oczy, widzisz wszystkie te obrazy i czujesz się tak dobrze, jak gdybyś był nad wodą.”

Zachęcamy dziecko aby ruszało łagodnie oczami we wszystkich kierunkach, wyobrażając sobie, że są one „zawieszone na niteczkach” i bujają się w przestrzeni.

Pytamy, które części ciała automatycznie zaczynają podążać za ruchami oczu? Do zabawy możemy wykorzystać dowolną, delikatną muzykę relaksacyjną lub szum morza.

(więcej…)

Wesoła gimnastyka uszu, buzi i języka – ,,Balonik …Psss”

15.06.2020

Wiersz „Psss” autorstwa E. M. Skorek można wykorzystać do ćwiczeń oddechowych, fonacyjnych, słuchowych, usprawniających narządy mowy.

Wielokrotne naśladowanie syczenia kształtuje umiejętność wydłużania fazy wydechowej podczas mówienia, stosowania różnej siły głosu oraz uwrażliwia słuch na różną głośność dźwięków. Zabawa z wierszem usprawnia wargi oraz czubek języka i utrwala prawidłową artykulację głoski „s”.

(więcej…)

Wesoła gimnastyka uszu, buzi i języka ,,Wycieczka do zoo”

08.06.2020

Zabawy zostały opracowane na podstawie  wiersza  p. ALEKSANDRY SADOWSKIEJ – KRAJEWSKIEJ z książki   „JĘZYK SKACZE , BUZIA DMUCHA- ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE DLA MALUCHA”, w której można znaleźć ciekawe ćwiczenia z zakresu  profilaktyki logopedycznej w atrakcyjnej dla dzieci oprawie graficznej. Sprawność aparatu oddechowego i aparatu artykulacyjnego ma ogromny wpływ na prawidłową i wyraźną mowę dzieci.

(więcej…)

Wesoła gimnastyka uszu, buzi i języka ,,Śmiecholandia”

01.06.2020

Wiersz autorstwa Ewy Małgorzaty Skorek służy do ćwiczeń pobudzających do pracy przeponę. Dzieci, naśladując śmiech postaci występujących w wierszu, usprawniają także wargi oraz podniebienie miękkie. Kształtowana jest również wrażliwość słuchowa  na różnorodne brzmienie głosu ludzkiego oraz poczucie humoru.

Śmiech, uśmiech i humor to wspaniała metoda wychowywania, która kształtuje życzliwość  i pozytywny stosunek do innych ludzi oraz otaczającego świata . Humor i dowcip to cechy typowo ludzkie świadczące o pełnym rozwoju osobowości człowieka.  Żart i humor nie tylko poprawiają samopoczucie i rozładowują napięcia – mają także ogromne znaczenie w kształtowaniu postawy twórczej.

(więcej…)

Wesoła gimnastyka uszu, buzi i języka ,,W ogrodzie”

25.05.2020

Wiersz „Ogród”  pani Ewy  Małgorzaty  Skorek wykorzystujemy  do ćwiczeń kształtujących umiejętność ekonomicznego zużywania powietrza podczas mówienia   oraz  utrwalania mówienia na wydechu. Jednocześnie doskonalony jest słuch mowny oraz usprawniane są narządy mowy: wargi, żuchwa, tylna część języka, podniebienie miękkie. Wiersz jest też ćwiczeniem fonacyjnym, które kształtuje umiejętność różnicowania natężenia głosu oraz modulowania wysokością głosu.

W miejscach oznaczonych  gwiazdką (* ), zgodnie z zaleceniami  autorki. dzieci powtarzając za rodzicem, wydają okrzyk zachwytu- na jednym wydechu dwukrotnie wypowiadają jedną sylabę, robiąc przerwę (//) w czasie, której wstrzymują na chwilę oddech.

Wiersz powtarzamy wielokrotnie dołączając gest i ruch, które ułatwiają dziecku zapamiętanie treści utworu.

(więcej…)

Loading...