Logopeda

19.10.2020 Wesoła gimnastyka uszu, buzi i języka – ,,Pada, pada deszcz”

ZABAWA ODDECHOWA „PARASOLE”

  • Na jednej kartce narysuj kolorowy parasol. Na drugiej kartce narysuj deszczowe  kropelki  i wytnij je.
  • Za pomocą słomki (zasysając powietrze) przenoś wycięte kropelki na parasolki.

ZABAWA STYMULUJĄCA ROZWÓJ MOWY:

  • rozmowa na temat deszczu np. jaki jest deszcz? Jakie znasz nazwy deszczu np. ulewa, kapuśniaczek, mżawka itp.? Co można robić w czasie deszczu? ….,
  • przeliczanie kropelek przeniesionych na parasol – jedna kropelka jeden liczebnik,
  • zabawa plastyczna z wykorzystaniem wody np. malowanie mokre na mokrym lub rozdmuchiwanie przez rurkę kropli kolorowej rozwodnionej farby i wymyślanie, co przedstawia „kleks”.

  (więcej…)

12.10.2020 Wesoła gimnastyka uszu, buzi i języka ,,Co słychać w ciszy?”

ZABAWA ARTYKULACYJNO- SŁUCHOWA  z  wykorzystaniem wiersza  „CO SŁYCHAĆ?” Beaty Bonik

Mówi mama do tatusia:                                                                                                                 „Cisza, że aż dzwoni w uszach!”                                                                                                          Ja wsłuchuję się wytrwale,                                                                                                                lecz nie słyszę ciszy wcale!

Bo gdzie tutaj znaleźć ciszę,                                                                                                             gdy dokoła wciąż coś słyszę:

Kukułki w dali głos : ku – ku!                                                                                                 Auto po szosie mknie: tu – tu!                                                                                            Człapie po dróżce koń: tap – tap!                                                                                                 I kapie w kuchni kran: kap- kap!                                                                                         Woda w garnuszku wrze: pyk – pyk!                                                                                   Zegar odmierza czas: tik- tik!                                                                                                   Wali ktoś w bęben gdzieś: bum-bum!                                                                                    Żab śpiewa w dali chór: kum- kum!                                                                                         Na drzewie gwiżdże szpak: tiu – tiu!                                                                                           A w górze wieje wiatr: wiu – wiu!

(więcej…)

05.10.2020 ,,Wesoła gimnastyka uszu, buzi i języka – Mądra sowa” z wykorzystaniem wiersza E. M. Skorek

CELE ZABAWY LOGOPEDYCZNEJ „MĄDRA SOWA”:

  • wydłużanie fazy wydechowej oraz utrwalanie nawyku mówienia na wydechu,
  • różnicowanie natężenia głosu oraz modulowanie siły i wysokości głosu,
  • kształtowanie słuchu mownego przez powtarzanie wyrazów naśladujących pohukiwanie sowy z różną wysokością głosu, raz głośno, raz cicho.
  • usprawnianie warg oraz podniebienia miękkiego.

Siedzi sobie na gałęzi  napuszona sowa płowa,

mówią o niej nawet w bajkach, że to bardzo mądra głowa.

Kiedy problem rozwiązuje sowa GŁOŚNO pohukuje:

  – uhuuu…, uhuuu….,

  – uhuuu…, uhuuu…., ( naśladowanie pohukiwania sowy na jednym wydechu)

(więcej…)

28.09.2020 Wesoła gimnastyka uszu, buzi i języka pt. ,,Kolorowe listki”

KOLOROWE LISTKI  ( autorzy Danuta i Karol Jagiełło)

słuchanie wiersza – ćwiczenie koncentracji i pamięci podczas powtarzania wiersza

Kolorowe listki z drzewa spaść nie chciały.(czubek języka przesuwa się między kącikami warg)

Kolorowe listki na wietrze szumiały ( szszszszsz).

Szu, szu, szu szumiały wesoło. ( usta zaokrąglone, zęby widoczne),

Szu, szu, szu wirowały wkoło. (język zatacza kółeczka wewnątrz buzi)

Kolorowe listki bardzo się zmęczyły. ( szeroki, luźny język język leży na wardze dolnej)

Kolorowe listki z drzewa zeskoczyły. ( czubek języka raz dotyka wargi górnej , raz dolnej)

Hop, hop tak sobie skakały. ( kląskanie językiem)

Hop, hop wkoło wirowały. ( język zatacza koła po czerwieni warg raz w jedną raz w drugą stronę)

Kolorowe listki spadły już na trawę. ( szeroki język leży za dolnymi zębami)

Kolorowe listki skończyły zabawę.( język szuka „magicznego” miejsca za górnymi zębami. Uśmiechamy się do pani Jesieni i przesyłamy jej buziaka).

(więcej…)

Wesoła gimnastyka uszu, buzi i języka – ,,JUŻ JESIEŃ”

ZABAWA ODDECHOWA „ZAPACHY JESIENI”

 ( ćwiczenie najlepiej wykonywać na świeżym powietrzu)

nabieranie powietrza nosem i powolne wypuszczenie ustami. Określanie, jakie zapachy czujemy w powietrzu. Zabawa nie tylko utrwala prawidłowy tor oddechowy ale również rozwija wrażliwość węchową oraz wyobraźnię a także stymuluje rozwój mowy podczas opisywania swoich odczuć zmysłowych.

ĆWICZENIE BUZI I JĘZYKA  „JESIEŃ WKOŁO” ( tekst opublikowany w czasopiśmie „Bliżej przedszkola- Październikowe zabawy językowe) – ćwiczenia warg

  • udawaj gwizdanie, tak jak to robi jesienny wiatr,
  • naśladuj kapiące krople deszczu- kląskaj językiem aby usłyszeć plusk,
  • uśmiechnij się pokazując zęby, jak wiewiórka, gdy znajdzie orzeszek,
  • ściągnij wargi w „dzióbek”, taki jak ma ptak, który odlatuje do ciepłych krajów,
  • schowaj wargi do wewnątrz jamy ustnej i szybko je otwórz. Dźwięk przypomina otwieranie słoika np. z dżemem, który mama zrobiła na zimę. Możesz powiedzieć „mniam, mniam” i pogłaskać się po brzuszku,
  • „wiruj” językiem w buzi przy zamkniętych ustach, jak listek tańczący na wietrze,
  • poszukaj językiem „magicznego” miejsca za górnymi zębami – tam odpoczywa nasz język,
  • uśmiechnij się i prześlij buziaki pani Jesieni, która jest bardzo piękną porą roku.

Dzieci z rodzicami mogą wykonać ilustracje do kolejnych zadań.  Powtarzając zabawę mogą losować kolejność wykonywanych zadań.

(więcej…)

Loading...